Valencia en Barcelona - Reisverslag uit Salou, Spanje van Nico en Marleen Wognum - WaarBenJij.nu Valencia en Barcelona - Reisverslag uit Salou, Spanje van Nico en Marleen Wognum - WaarBenJij.nu

Valencia en Barcelona

Door: Nico en Marleen

Blijf op de hoogte en volg Nico en Marleen

15 Juni 2011 | Spanje, Salou

Hallo allemaal,

Zaterdag 11 juni 2011
Vandaag gaan we naar Valencia. Het verslag komt later.

Zondag 12 juni 2011
Het is Pinksteren maar daar is hier niets van te merken. Alle winkels zijn gewoon open. ’s-Morgens lopen we via het station een winkelstraatje in waar we nog niet eerder zijn geweest. We zien een winkeltje dat ook in Cambrils zit: “Blanc du Nil”. Nico koopt 2 leuke overhemdjes. Bij Bar Oldehove drinken we koffie en Nico neemt een broodje rosbief. ’s-Middags krijg ik de kriebels. M’n pootje gaat een stuk beter dus ik besluit om vanavond 10 kilometer uit te proberen. Voor het eten loop ik 5 kilometer alleen en na het eten 5 kilometer met Nico en Bibi. Het gaat goed. Trots skype ik met Kitty om het te vertellen. Nu maar afwachten hoe het morgen aanvoelt.

Maandag 13 juni 2011
Het is raar weer vandaag, bewolkt en benauwd. Nico wil graag naar de Media Markt in Taragona. Media Markt, de naam alleen al. De kenners onder ons begrijpen wel wat ik bedoel. Ik heb vakantie hoor. Ik wil die naam niet horen, niet nu!!! Tot onze verbazing zijn alle winkels gesloten. De rest van de dag zijn we lekker lui. M’n pootje houdt het goed dus tegen de avond wandel ik weer 5 km voor en 5 km na het eten. Mag ik stilletjes hopen?

Dinsdag 14 juni 2011
De buren op de camping vinden Bibi zo’n schat en al op de 2e dag bieden zij aan om op Bibi te passen wanneer wij naar Barcelona willen gaan. Om 6 uur sta ik op en wandel een uur met Bibi. Ze heeft niet veel zin en af en toe moet ik haar echt voortrekken. Hallo vrouwtje, ik heb ook vakantie, hoor ik haar denken. Het is al behoorlijk warm. Op een tijdstip dat we normaal gesproken ons ene oog voorzichtig opendoen terwijl de andere nog vastgeplakt zit stappen we in de trein naar Barcelona. Bij het eerstvolgende station is het al raak en worden 2 mensen beroofd van hun geld. Het gaat ook zo vliegensvlug. Ik zie dat de rits van Nico zijn rugzak openstaat. Jammer mannen, onze centen zitten ergens anders. Blijkbaar is er geen belangstelling voor “Sonja-proof”etenswaren. De ontbijtkoekjes, evergreens en sultana’s zitten er nog gewoon in. Het is triest dat dit gebeurt. Na ruim een uur stappen we uit bij Barcelona Sants. We lopen via de Avinguda de Roma en de Carrer de Villarroel naar de Gran Via de Les Corts Catelanes. Tegenover de universiteit drinken we koffie bij een Starbucks. Vandaag willen we een gedeelte van Barcelona verkennen waar we nog niet eerder geweest zijn, namelijk Parc de la Ciutadella, La Ribera en El Born. We gaan op zoek naar Parc de la Ciutadella waar de wandeling begint. Er zijn verschillende ingangen, maar de Arc de Triomf is de mooiste ingang naar het park. De Arc de Triomf werd niet gebouwd ter ere van een militaire overwinning, maar deed dienst als hoofdingang bij de wereldtentoonstelling van 1888, die in het Parc de la Ciutadella werd gehouden. De triomfboog is een imposant bouwwerk in neomoorse stijl. Boven op de Arc staan engelen met trompetten en kransen. We wandelen een uurtje door het park, eten ons stokbroodje op dat we onderweg gekocht hebben en genieten van deze schitterende omgeving. Vooral de Cascadefontein is een bezoek waard. Eén blik op deze fantasievolle, barokke fontein en je ziet meteen dat Gaudi er iets mee te maken moet hebben gehad. Gevleugelde paarden met slangenstaarten staan steigerend bij de waterval en dikke cherubijntjes spelen in het water. Midden in het park ligt een kunstmatig meer waar je bootjes kunt huren. Verder zien we de dierentuin, het Parlament de Catalunya en diverse musea. We nemen de uitgang bij Av. Marquès de l’Argentera en lopen de wijk La Ribera in. La Ribera is één van de oudste wijken van Barcelona. De straatnamen in La Ribera – Argentería (zilverwerk), Sombrerers (hoedenmakers), Vidriera (glasmakerij) – weerspiegelen de oorsprong ervan als middeleeuws handelscentrum, maar tegenwoordig zijn het bruisende straten met tapasbars, wijnbarretjes en stijlvolle restaurants. We lopen door een wirwar van kleine straatjes met af en toe een knus pleintje. Op Plaça de les Olles nemen we een pauze. We beginnen de voetjes te voelen. De terrasjes zitten overvol en het is er supergezellig. We lopen daarna verder en komen langs de Santa María del Mar. Volgens sommigen is de Sagrada Família de kerk van de toeristen en de Santa María del Mar het godshuis van het volk. Het gotische kerkgebouw werd in de 14e eeuw opgetrokken in een tijdsbestek van slechts 54 jaar. De “Kathedraal van de zee”, zoals de Santa María del Mar ook bekend staat, was de kerk van de zeelieden en loopjongens uit de haven. Tegenwoordig is de kerk favoriet onder bruidsparen. Ze moeten soms wel 2 jaar wachten voor ze elkaar hier het jawoord kunnen geven. Aan het eind van de middag kunnen we het niet nalaten om toch nog even over La Rambla te lopen. Het hoort er gewoon bij. De teller staat inmiddels op 20 km en dat is te voelen ook. Pffffff…….We eindigen ons dagje Barcelona zoals we die ook begonnen zijn. Jullie raden het al, een Caffee Latte Grande bij de Starbucks. Om half 7 nemen we de trein terug naar Salou. Bibi is erg blij wanneer ze ons ziet. Met zijn drietjes lopen we naar Golden Town tegenover de camping net over het spoor. We zijn uitgehongerd.

Woensdag 15 juni 2011
Vandaag besluiten we even niets te doen. De voetjes hebben rust nodig. ’s-Morgens doe ik een paar kleine wasjes. We luieren de hele dag en de temperatuur is er ook naar. Het is ongekend heet voor de tijd van het jaar. We huppelen heen en weer van de ene stoel in de zon naar de andere stoel in de schaduw. Laat in de middag wandel ik 5 km alleen over de boulevard. Na het eten skypen we met Nico, Marieke en Robin. Jaap en Gerda zijn ook aangemeld maar horen ons niet. Volgende keer beter. Als de zon onder is wandelen we met Bibi nog 5 km richting Cambrils. Het gaat lekker. Bij kaarslicht doen we 2 spelletjes Mens Erger Je Niet. Hoe romantisch kan dat zijn!!!

Groetjes
Nico en Marleen

• 17 Juni 2011 - 10:49

Karin:

nou dat klinkt allemaal weer gezellig,heb je goed weer ,hier regent het ,dat was gister,nu nog droog.mijn vakantie begint nu ook ,lekker 2 weken vrij ....nou vermaak jullie je nog .ben je voor nijmegen aan het oefenen,sterkte ermee.afspreken als je thuis bent ,want voor je het weet moeten we weer voetballen.doeiiii karin

• 17 Juni 2011 - 10:59

Joke:

Goed te lezen, dat je 'pootje' weer goed gaat. Lekker nog een week vrij nog veel plezier.