Pieterpad 1e etappe Pieterburen - Winsum - Reisverslag uit Winsum, Nederland van Nico en Marleen Wognum - WaarBenJij.nu Pieterpad 1e etappe Pieterburen - Winsum - Reisverslag uit Winsum, Nederland van Nico en Marleen Wognum - WaarBenJij.nu

Pieterpad 1e etappe Pieterburen - Winsum

Door: Nico en Marleen

Blijf op de hoogte en volg Nico en Marleen

05 Augustus 2011 | Nederland, Winsum

Hallo allemaal,

De zon schijnt wanneer we om half 2 uit Almere vertrekken. Vanmorgen heb ik al vluchtig contact gehad met Gretha en het weer in het hoge noorden ziet er redelijk uit. Gisteren schijnt het noodweer geweest te zijn in Groningen, maar daar hebben we nu gelukkig geen last van. Om 2 uur krijgen we een telefoontje dat onze auto nog niet klaar is. We hebben er ook niet op gerekend, we zijn tenslotte al onderweg met de spiksplinternieuwe witte Peugeot 107. Het is druk in de polder. We zien veel aanhangers met boten, allemaal op weg naar de Sneekweek die vandaag begint. Na Joure hebben we hier geen last meer van. Voorbij Groningen passeren we de dorpjes Adorp, Sauwerd, Groot Wetsinge. Onze topografische kennis over ons kikkerlandje wordt op de proef gesteld. Tegen half 4 arriveren we in Winsum. We parkeren de auto op de Stationsweg en zijn net op tijd voor de bus. Bus 68 rijdt via een tiental dorpen, waaronder Baflo, Pieterburen en Kloosterburen naar Leens. Na 20 minuten stappen we uit in Pieterburen en kan het avontuur beginnen. We drinken koffie bij “De buren van Pieter” en krijgen daar onze beginstempel van het Pieterpad. Uiteraard schieten we de nodige foto’s van het beginpunt van de route en van het bekende, al zo vaak gefotografeerde, bord met alle Peter’s en Pieter’s. Om kwart over 4 lopen we via Zeehondendecrèche Lenie ’t Hart en molen “de 4 Winden” het dorp uit. Via een asfaltweg met aan weerszijden weilanden, koeien en paarden lopen we richting Eenrum. Hier is sprake van ’t echte vlakke, weidse Groninger landschap. We zien opvallend veel paarden en halverwege Pieterburen en Eenrum zien we aan de linkerkant Flevofarm, waar internationaal vermaarde fokkers van dravers bekend zijn geworden. Via een mooie route door het Oosterbos naderen we Eenrum. Het dorp Eenrum ziet er echt aantrekkenlijk uit met zijn sfeervolle straatjes rondom de kerk. De kerktoren van deze kerk uit de 13e eeuw is mooi met zijn ingebouwde zonnewijzer, maar nog mooier is de imposante boom die naast de kerk staat. Rondom de kerk staan waterpompen, waaronder het gietijzeren “Rode Pompke” uit 1859. We verlaten Eenrum en krijgen weer een tijdje te maken met weidse uitzichten over het Groningse platteland. In het piepkleine dorpje Mensingeweer steken we het Mensingeweersterloopdiep over, een trekvaart van Winsum naar Ulrum uit 1663. Van hieruit lopen we een circa 3 km lange weg langs het Mensingeweersterloopdiep en weilanden richting het Winsumerdiep. Wat ons betreft een saaier deel van de route. Aan het eind slaan we linksaf en spoedig zijn we in Winsum. We hebben dorst gekregen en op het terras van Herberg “De Gouden Karper” nemen we wat te drinken. Daarna lopen we terug naar de auto en eten onze broodjes op.

De kop is er af, nog 453 km te gaan!!

Groetjes
Nico en Marleen

WINSUM
Winsum is een dorp in Noord-Nederland, in de provincie Groningen.
Het dorp bezit drie wierden, die van Winsum zelf, Bellingeweer en Obergum.
Obergum wordt soms nog als een apart dorp gezien, omdat het aan de overkant van het Winsumerdiep ligt. Het heeft er ook mee te maken dat het dorp twee hoofdstraten heeft, de Hoofdstraat-W (W is van Winsum) en de Hoofdstraat-O (O is van Obergum). Soms abusievelijk West en Oost genoemd. De beide kernen vormen samen sinds 1982 een beschermd dorpsgezicht.
Winsum en Obergum zijn van oorsprong verbonden via een stenen boogbrug, De Boog genaamd en een hoogholtje (een hoge voetbrug), de Jeneverbrug. De brug dankt zijn naam aan het drukke verkeer erover. De inwoners van Obergum gebruikten de brug om in Winsum naar het café te gaan, die van Winsum gingen naar Obergum voor hun borrel, drinken in je eigen dorp deed je niet, over de brug, dat was wat anders.
Winsum bezit een kerk, de Torenkerk (naam gegeven in 2004), waarvan de trap naar de toren aan de buitenkant is gelegen.
Het dorp bezit ook nog twee achtkante stellingmolens. De oudste is De Vriendschap in 1801 als pelmolen in gebruik genomen en halverwege de 20e eeuw als korenmolen omgebouwd. Iets meer richting de dorpskern vlakbij het dorpsplein staat op de molenberg de uit 1851 daterende koren- en pelmolen De Ster. Beide molens zijn recentelijk gerestaureerd en draaien zeer regelmatig dankzij enkele vrijwillige molenaars.

Het Pieterpad loopt door zowel Obergum als door Winsum.

• 08 Augustus 2011 - 11:46

Joke:

De kop is er af! Op naar de volgende kilometers!
    Komen er nog foto's?

• 08 Augustus 2011 - 15:33

Ben & Hennie:

Hoeveel dagen gaan jullie lopen?
    Mooi is Nederland hé. Loopse, leuke foto's.
    Groetjes Ben & Hennie