23e dag China - Guilin - Yangzhou - Reisverslag uit Yangzhou, China van Nico en Marleen Wognum - WaarBenJij.nu 23e dag China - Guilin - Yangzhou - Reisverslag uit Yangzhou, China van Nico en Marleen Wognum - WaarBenJij.nu

23e dag China - Guilin - Yangzhou

Door: Nico en Marleen

Blijf op de hoogte en volg Nico en Marleen

24 September 2010 | China, Yangzhou

Ni hao,

Regen, regen en nog eens regen. Vandaag vertrekken we vroeg voor de boottocht over de rivier de Li naar Yangshou. Het 1400 jaar oude stadje Yangshuo ligt ongeveer 40 km ten zuiden van Guilin. De koffers gaan met de bus en jammer genoeg maken wij de tocht binnen en niet op het zonnedek van de boot. De regen blijft met bakken uit de lucht komen. Volgens de Chinezen is het landschap waar deze rivier door kronkelt, één van de mooiste die het land te bieden heeft. Tijdens de tocht komen de souvenirs verkopers op lange, smalle bamboevlotten langszij om hun waar aan de man te brengen. Soms lijkt het of onze boot ze zal overvaren maar het gaat altijd goed. Ondanks de mist en de nevel zijn de rotsformaties op de achtergrond bijzonder spectaculair. We kijken onze ogen uit naar het betoverende landschap. De uit de nevel oprijzende bulten van het karstgebergte hebben iets geheimzinnigs. Onder een afdakje probeer ik foto’s te maken maar wat je ogen zien valt niet te fotograferen. Aan boord wordt ook een lunch geserveerd. Op het achterdek is provisorisch een keuken gemaakt. Etenswaren (lees: veel vlees) staan onafgedekt in bakken op de grond. Sla wordt met de tuinslang schoongespoeld. Ik probeer er foto’s van te maken maar word telkens weggestuurd. Ik kan het niet laten en met grote afschuw probeer ik toch steeds bij het achterdek te komen. Het valt niet te beschrijven wat ik zie. De Voedsel en Waren Autoriteit zou hier zijn handen vol aan hebben. Jaap heeft het inmiddels ook ontdekt en mompelt dat hij hier niets eet. Nou, wij ook niet hoor. Één keer naar het ziekenhuis is meer dan genoeg. Gelukkig hebben wij nog twee banaantjes in onze tas. We passeren de plek die op het 20 Yuan-biljet staat afgebeeld. Wat is het toch jammer dat het weer zo slecht is. Na de lunch is het mooiste voorbij en wordt het landschap op de oever steeds “gewoner”. De rivier kronkelt nog steeds schilderachtig tussen mooie groene heuvels, maar het is minder spectaculair. Tegen half twee leggen we samen met veel andere boten aan en krijgen we bij het afscheid een waaier mee. We lopen zo’n 800 meter door een lange straat naar ons hotel. Het regent nog steeds, we zijn moe en het stadje doet een beetje saai aan. Waar zijn we in beland? Na een uurtje slapen slenteren we met Hilco en Gretha langs de winkeltjes maar we gaan gauw weer terug want het is nog steeds een beetje saai. Op de kamer spelen we weer een paar potjes klaverjassen. Nico en ik gaan daarna bij Mc Donald eten. Een Big Mac Menu: 520 kcal voor de Big Mac en 410 kcal voor de patatjes. Moet kunnen!! Ik neem daarna nog een lekkere Mc Flurry met Oreo. We lopen daarna opnieuw door het stadje en nu moeten we toch echt onze woorden terugnemen. Het stadje is één en al gezelligheid. Druk bezette terrasjes, heel veel stalletjes met souvenirs en prullaria. Overal klinkt muziek uit de barretjes. Het hele stadje is tot leven gekomen. We slenteren nog een uurtje door verschillende straatjes en gaan daarna vroeg naar bed.

Tot gauw
Nico en Marleen

• 25 September 2010 - 10:19

Karin:

nou,het schiet nu op voor jullie...nog effies genieten hoor...en dan weer aan de bloemkool..

• 25 September 2010 - 10:25

Marja:

Jammer van de regen.Na een lunch met een banaantje mag je je calorietjes wel even aanvullen.
    Groetjes, Marja