22e dag China - Guilin - Reisverslag uit Guilin, China van Nico en Marleen Wognum - WaarBenJij.nu 22e dag China - Guilin - Reisverslag uit Guilin, China van Nico en Marleen Wognum - WaarBenJij.nu

22e dag China - Guilin

Door: Nico en Marleen

Blijf op de hoogte en volg Nico en Marleen

23 September 2010 | China, Guilin

Wanv shàng haov,

Vandaag beginnen we met een stadstour naar de Rietfluitgrot met zijn enorme binnenmeer en bizarre rotsformaties. De grot dankt zijn naam aan het riet dat voor de grot groeide. In de Rietfluitgrot kunnen liefhebbers van stalactieten en stalagmieten hun hart ophalen. De grotten zijn werkelijk imposant maar de speciale manier waarop de grotten worden verlicht geven een kitscherig geheel. Het doet wat kermisachtig aan. Jammer!! Daarna rijden we naar een theeplantage.

De geschiedenis van de thee
De oorsprong van thee ligt in het Oude China. Volgens Chinese verhalen heeft Keizer Shen Nung ongeveer 5000 jaar geleden thee “uitgevonden”. Op een dag zat hij onder een boom een kom warm water te drinken. Er woei echter een blaadje van een wilde theestruik in de kom. Niettemin dronk de Keizer gewoon verder en hij genoot zo van de nieuwe drank, dat hij in het vervolg altijd wat theeblaadjes in zijn kom met warm water deed. De gewoonte van het theedrinken verspreide zich snel en niet lang na het eerste kopje thee van de Keizer telde China talloze theeplantages.

We krijgen allemaal een puntige strohoed en een volledige fotoreportage volgt tussen de theeplantage. Het lijken net buxus struiken maar dan iets hoger. De vorm van het blaadje laat zien wat voor kwaliteit het is. Uiteraard zijn de bovenste blaadjes de beste kwaliteit. Onderop zijn ze niets waard, dat is theezakjes kwaliteit. Alles wordt met de hand geplukt. Daarna lopen we naar een aparte ruimte voor een theeceremonie. We ploffen allemaal neer op de bankjes. Daar blijkt dat we er ook helemaal niets van af weten. We zitten namelijk niet op de bankjes maar op de tafeltjes en achter ons staan de stoeltjes. De theeceremonie is het ritueel van de zorgvuldige keuze van theesoort, de kunst van het bereiden, het theeservies en de presentatie. Deze klassieke manier van bereiden van thee moet bijdragen tot ontspanning voor lichaam en geest. We proeven verschillende soorten thee. Het kopje wordt tussen duim en wijsvinger vastgehouden, waarbij de middelvinger de onderkant ondersteunt. Men geniet van de thee en rust en harmonie overheersen. Al met al heel interessant. Daarna worden we de winkel ingeloodst. De thee is zo ontzettend duur dat wij het maar bij onze Pick-wick theezakjes houden. Verder staat de Fubo-heuvel nog op het programma. De 60 meter hoge Fubo-heuvel staat in het noorden van Guilin. Exact 320 treden leiden naar een fraai uitzicht op de rivier en op een Dong-dorp aan de overkant van de rivier. Ons hotel is hier niet ver vandaan en wij besluiten alvast terug te lopen naar het hotel. We hebben zo langzamerhand genoeg trappetjes gelopen. ’s-Avonds eten we opnieuw bij de Pizza Hut.

Wanv an
Nico en Marleen