20e dag China - Lijiang - Reisverslag uit Lijiang, China van Nico en Marleen Wognum - WaarBenJij.nu 20e dag China - Lijiang - Reisverslag uit Lijiang, China van Nico en Marleen Wognum - WaarBenJij.nu

20e dag China - Lijiang

Door: Nico en Marleen

Blijf op de hoogte en volg Nico en Marleen

21 September 2010 | China, Lijiang

Hallo allemaal,

We slapen met de gordijnen open en wanneer we wakker worden zien we de besneeuwde toppen van de Jade Draken Sneeuwberg. Het is helder weer. Fantastisch!! In de ochtend maken we een fietstochtje in de omgeving van Lijiang. Samen met Norman, onze lokale gids en Sjef rijden we Lijiang uit en fietsen we over een asfaltweg met links en rechts witte bergtoppen om ons heen. De weg gaat vals plat omhoog. Nico heeft al een paar dagen last van zijn rug en besluit terug te gaan. Na een kwartiertje komen we in het traditionele Naxi dorp Baisha. De tijd lijkt ook hier te hebben stilgestaan. We parkeren de fietsen en wandelen door de straten. Het is anders pittoresk als in Lijiang, minder toeristisch maar echt authentiek en rustig. Baisha is klein, maar heeft wel zijn eigen beroemdheid: de 87-jarige legendarische kruidendokter Dr. Ho. Bij zijn deur hangt een bordje: ‘The Clinic of Chinese Herbs in Jade Dragon’. Hij is een beroemde Taoïstische arts. Journalisten en fotografen van over de hele wereld hebben hem al opgezocht en dat laat hij ook graag zien in zijn huis. Als we binnenlopen worden we door hem hartelijk ontvangen. We krijgen krantenknipsels in het Nederlands over hemzelf voorgeschoteld. Daarna fietsen we naar het dorpje Suhe. Onderweg krijg ik een lekke band. Het zal niet!! Ik krijg de mountainbike van Sjef en hij gaat met mijn fiets terug naar Lijiang. Hoe hij het gedaan heeft weet ik niet maar wanneer we amper een kwartiertje in Suhe zijn komt hij al terug met een andere mountainbike. Suhe is net Lijiang in het klein. Een gezellig dorpje met veel restaurantjes en winkeltjes langs het water. Na de lunch fietsen we terug naar Lijiang. ’s-Middags maken we een wandeling naar de meest gefotografeerde plek van Lijiang, het Black Dragon Pool. In dit schitterend aangelegde park ligt een meer waarin bij zon de toppen van Jade Snow Mountain weerspiegelen. Rondom het meer liggen tempels, museumpjes en winkels waar Naxi hun kalligrafieën tentoonstellen. Achter in het park ligt het Museum of Naxi Dongba Culture. Je kunt hier van alles zien en lezen over de Naxi minderheid en de Dongba cultuur. Erg interessant is het deel over het schrift van de Naxi taal dat bestaat uit pictogrammen. Hiermee schijnt het de enige nog levende taal te zijn die gebruik maakt van pictogrammen.
Alles bij elkaar kijken we hier een dik half uur rond. We lopen verder door het park en blijven bij het meer nog even genieten op een bankje. Het lijkt net het Vondelpark, verliefde stelletjes, spelende kinderen. ’s-Avonds eten we weer bij de Tibetaan. Morgen hebben we om half zes de wake-up call, om zes uur moeten de koffers buiten staan, dan snel ontbijten en om half zeven vertrekken we naar het vliegveld voor twee binnenlandse vluchten. We vliegen eerst terug naar Kunming. In de middag vliegen we door naar Guilin.

Welterusten
Nico en Marleen