19e dag China - Lijiang - Reisverslag uit Lijiang, China van Nico en Marleen Wognum - WaarBenJij.nu 19e dag China - Lijiang - Reisverslag uit Lijiang, China van Nico en Marleen Wognum - WaarBenJij.nu

19e dag China - Lijiang

Door: Nico en Marleen

Blijf op de hoogte en volg Nico en Marleen

20 September 2010 | China, Lijiang

Hallo allemaal,

Vandaag slapen we uit en ontbijten pas om negen uur. Even een dagje relaxen. De groep is vandaag naar de Tijgersprong kloof. In de ochtend lopen we het oude Lijiang uit en wandelen we door het nieuwe Lijiang, waar billboards, verkeer en stoplichten het straatbeeld bepalen. Je staat versteld over het contrast met het nieuwe Lijiang. Na een paar uurtjes hebben we er weer genoeg van en doen we een middagdutje. Laat in de middag komt de groep weer terug van de Tijgersprong kloof. Volgens Tom was het goed dat we niet meegegaan zijn. De Tijgersprong kloof was fantastisch om te zien en ze hebben er heerlijk gewandeld maar de rit er naar toe was bloedstollend. De rijwijze van de buschauffeur was verschrikkelijk. Roekeloos is daar nauwelijks een omschrijving voor. Inhalen, liefst in onoverzichtelijke bochten, hellingen, noem maar op. De weg was smal en zonder berm. Oh, wat ben ik blij dat ik niet meegegaan ben. Had waarschijnlijk opnieuw de schijterij gekregen. (Sorry voor het grove taalgebruik). ’s-Avonds gaan we het oude stadje weer in. Volgens velen is Lijiang het charmantste stadje van China. Het ligt in de uitlopers van de Himalaya, op 2400 meter hoogte en was ooit een belangrijke stop op de oude karavaanroute naar Tibet. Nog altijd ligt Lijiang op een kruising van routes. Hoewel Lijiang wel toeristisch is, waan je je in de stille straatjes honderd jaar terug in de tijd. Er is geen verkeer in het oude stadje. Het is een wirwar van paadjes met lage houten huizen, gebouwd om een hofje. Parallel aan de huizen lopen waterkanalen. De smalle grachten, de bruggetjes en vooral de verlichte daken en rode lampionnen maken het geheel erg indrukwekkend! Het geeft Lijiang haar sprookjessfeer. Het is ook gezellig druk. Overal zijn (souvenir-)winkels, cafés en restaurants. Voor Chinese toeristen is Lijiang trekpleister nummer 1, maar ook wij vinden het hier prachtig. We eten bij Lamu's Tibetan Restaurant en het smaakt voortreffelijk. De mensen doen echt hun best om het ons naar de zin te maken. Het is ze aardig gelukt!! We slenteren daarna nog door de straatjes. Winkeltje in, winkeltje uit, we kunnen er geen genoeg van krijgen.

Groetjes
Nico en Marleen