17e dag China - Dali - Reisverslag uit Dali, China van Nico en Marleen Wognum - WaarBenJij.nu 17e dag China - Dali - Reisverslag uit Dali, China van Nico en Marleen Wognum - WaarBenJij.nu

17e dag China - Dali

Door: Nico en Marleen

Blijf op de hoogte en volg Nico en Marleen

18 September 2010 | China, Dali

Hallo allemaal,

Vandaag gaan we fietsen. Om negen uur staan we klaar en we lopen met z’n allen een klein stukje naar de fietsenverhuur. Nico pakt een Merida mountainbike en ik een Giant. De fietsen zijn beter dan in Beijing en Xi’an. De lokale gids neemt ons mee naar zijn eigen dorp gelegen aan het Er Hai meer. De lange weg er naar toe loopt langzaam naar beneden. Van alle kanten hoor ik roepen dat het op deze manier wel lekker gaat!! Wacht maar mensen. We moeten ook nog terug. De tocht gaat langs mooie rijstvelden, huisjes met schitterende beschilderingen en nauwe steegjes. We fietsen ook nog langs een begrafenis. Volgens Sjef is dat een goed teken, omdat je zelf een langer leven hebt. Vervolgens rijden we naar een moslim dorpje. Ook daar staan mooie huisjes. Omdat we een grote ronde fietsen komen we op een andere weg Dali binnen rijden. Een kort, steil stuk rest ons nog. Halverwege wordt Hilco niet goed, hij ziet lijkbleek en kan amper op zijn benen staan. Samen met Gretha neemt hij een taxi terug naar het hotel. De fiets van Hilco wordt meegenomen door Sjef en de fiets van Gretha door Tom. Een hele kluif om met een extra fiets de heuvel op te rijden. Gelukkig knapt Hilco snel op. Waarschijnlijk heeft hij te weinig gedronken en met een extra inspanning kan het dan mis gaan.
Om de omgeving van Dali wat beter de kunnen zien gaan we later op de dag met een kabelbaan naar de 800 meter hoger gelegen top van de Cang-shan Mountain. Deze berg heeft 9 bergtoppen. Als Sjef met de toegangskaartjes aan komt lopen begint het te onweren. We wachten een kwartiertje en gaan dan naar boven. Onderweg in de stoeltjeslift begint het te regenen. Het is de eerste keer deze vakantie dat we onze regenjassen nodig hebben. Wanneer we boven aan de wandeling beginnen is de regen al gestopt. Wat hebben we toch een mazzel met het weer!! Het uitzicht is werkelijk adembenemend. Er is een mooi pad aangelegd en we maken een heerlijke, ontspannende wandeling. Er worden heel wat foto’s geschoten. ’s-Avonds eten we bij ons favoriete restaurantje. Het is er super gezellig en we worden een beetje melig. We bestellen allemaal een biefstuk met patat en salade. Een luxe na al die draaitafels. Het smaakt heerlijk. Hilco neemt een whisky als toetje. Nico en Gretha een Irish koffie en ik een cappuccino. In de Irish koffie zit wel drie maal zo veel whisky dan normaal. Gretha speelt er niet mee en heeft het in één teug op. Ze likt haar lippen ook nog af. We slenteren nog een keer door de oude straatjes van Dali. Jammer dat we morgen weer vertrekken. Het is een sfeervol oud stadje.

Groetjes
Nico en Marleen

• 22 September 2010 - 08:52

Marja:

Om 9 uur pas verzamelen? Wat een luxe.
    Hilco aan de whisky? Die is weer tiptop.
    Groetjes