16e dag China - Kunming - Dali - Reisverslag uit Dali, China van Nico en Marleen Wognum - WaarBenJij.nu 16e dag China - Kunming - Dali - Reisverslag uit Dali, China van Nico en Marleen Wognum - WaarBenJij.nu

16e dag China - Kunming - Dali

Door: Nico en Marleen

Blijf op de hoogte en volg Nico en Marleen

17 September 2010 | China, Dali

Hallo allemaal,

We vertrekken precies om half acht. De af te leggen afstand is 360 km. De planning is dat we daar zo’n vijf à zes uur over zullen doen. We rijden door een mooie streek met groene heuvels, leuke dorpjes en heel veel rijstvelden. Dit is de streek waar de Bai mensen wonen. Onderweg hebben we een security check op een groot parkeerterrein. Daar is tevens een sanitaire stop. Er staan wel twintig bussen en honderden mensen staan te dringen voor het toiletgebouw. De eersten van de groep komen half kotsend terug zo erg ziet het er van binnen uit. Vindingrijk als wij Hollanders zijn lopen we naar de hoek van het parkeerterrein en creëren we onze eigen sanitaire plaats. We vormen met z’n allen een halve cirkel en telkens gaat er eentje daarachter even door de hurken. Het drukbezochte stadje Dali ligt ingeklemd tussen Er Hai in het oosten en het Cang Shan-gebergte in het westen. Binnen de restanten van de stadsmuren uit de Ming-tijd ligt de oude stad. Om kwart voor één komen we aan in het oude gedeelte. We verblijven in het Landscape Hotel. Het oude centrum van Dali is slechts 4 km² groot. In een halfuur loop je van de Zuidpoort naar de Noordpoort. Het mooiste gezicht op de stad heb je boven op de Nancheng Men (Zuidpoort). Op de achtergrond ligt Er Hai en Cang Shan. ’s-Middags verkennen we het stadje en slenteren we over de oude versleten keitjes langs de kleurrijke winkeltjes met Pasmina shawls, kleding en zilverwerk. De zilversmid zit buiten op zijn krukje de ruwe zilverstaafjes te bewerken tot armbanden, ringen en kettinkjes. Het is net als of we in de middeleeuwen zijn gestapt maar het is verdraaid leuk. Hier genieten we echt van. We lopen terug naar het hotel en boeken voor vanavond een traditionele Chinese massage. Daarna rusten we wat op de kamer en om vier uur slenteren we opnieuw door het stadje met Hilco en Gretha. Winkeltje in, winkeltje uit, op zoek naar het Boeddha hoofdje wat Laura graag wil hebben. We willen in China ook naar wat kleding kijken voor Robin maar echt als we daar mee thuis komen worden we ons hele leven niet meer aangekeken. ’s-Avonds eten we in een heel leuk restaurantje en het eten smaakt voortreffelijk. Er komen meer mensen van de groep binnen en we kijken telkens naar wat een ieder heeft besteld. Ja, dat willen we morgen ook, nee dat ziet er nog lekkerder uit. We zullen het zien morgen. Op de terugweg komen we langs een winkeltje en Nico ziet plotseling een klein Boeddha hoofdje, niet de juiste kleur maar wel schattig. Afdingen is niet ons ding. Ongetwijfeld zullen we er teveel voor betaald hebben maar dat geeft niet. We zijn er blij mee. We moeten ons haasten voor de massage. Je kunt kiezen uit een zachte, middel of harde massage. We kiezen voor de harde en dat hebben we geweten. Ellebogenwerk, maar ik laat me niet kennen. Naast me hoor ik heel zachtjes gekreun, echt heel zachtjes. We zijn tevreden over de massage en voelen ons heerlijk soepel, maar de Thaise massage heeft toch onze voorkeur. Bij Hilco en Gretha klaverjassen we weer. Wat is er toch met me aan de hand! Internet is vanavond waardeloos. Het valt steeds weg. Ik babbel nog even snel met Nico jr. op Skype maar na een paar minuten valt het weer weg. Jammer!!

Groetjes
Nico en Marleen

• 18 September 2010 - 12:47

Marja:

Fijn te lezen dat alles weer goed gaat. Als je weer ijs kan verdragen is het weer ok.Nog veel plezier jullie. Groetjes Marja