15e dag China - Kunming - Reisverslag uit Kunming, China van Nico en Marleen Wognum - WaarBenJij.nu 15e dag China - Kunming - Reisverslag uit Kunming, China van Nico en Marleen Wognum - WaarBenJij.nu

15e dag China - Kunming

Door: Nico en Marleen

Blijf op de hoogte en volg Nico en Marleen

16 September 2010 | China, Kunming

Hallo allemaal,

Vandaag gaan we op pad voor een bezoek aan het indrukwekkende grillige Stenen Woud. Het Stenen Woud ligt 120 km ten zuidoosten van Kunming. De kalksteenzuilen van het Stenen Woud (Shi Lin), een beroemd natuurwonder, zijn de populairste bezienswaardigheid van Yunnan. Via kronkelende paden en vijvers wandelen we door het 80 ha grote park. Bij de diverse uitkijkpunten zijn wij natuurlijk weer de laatsten die bij de groep aansluiten want we krijgen geen genoeg van al dit moois. De grillige rotsformaties, sommige 30 meter hoog, dragen fantasierijke namen als Neushoorn die naar de Maan kijkt en Eeuwige Schimmel. Plaatselijke fossielen wijzen uit dat Shi Lin is gevormd tijdens het Perm, 270 miljoen jaar geleden. Een kalkafzetting op de zeebodem werd, na het droogvallen van de zee, door de eroderende werking van wind en regen in grillige vormen geslepen. Geulen en richels ontstonden doordat de kalksteen werd opgelost door chemicaliën in stilstaand water.
Shi Lin is de geboortegrond van de Sami, één van de ondergroepen van de Yi, die verspreid over Zuidwest-China wonen. De Yi hebben hun eigen geschreven taal, met zes dialecten, en talrijke geschriften over geneeskunde, geschiedenis en de genealogie van hun heersers. Veel Yi-groepen waren tot in de 20ste eeuw feodaal; bij sommige leeft het sjamanisme nog. De Sami staan bekend om hun borduurkunst, overal in Shi Lin verkrijgbaar. Veel Sami werken in het woud als gids of danser. Na de lunch gaan we terug naar Kunming. Onderweg brengen we nog een bezoek aan de minderheidsgroep Sani. We maken een kleine wandeling en het beloofde bezoek aan een schooltje blijft uit. We lopen bijna op ons tenen en raken verder niets aan. Het is er ronduit smerig. Om zes uur nemen we met Hilco en Gretha een taxi naar het cenrum van de stad. Hier weten we niet wat we zien. Wat een winkels en wat een mensen. Natuurlijk heeft iedereen haast. Ook in dit gedeelte van China gaat het leven gewoon 24 uur per dag door. Als we besluiten een taxi terug te nemen zie ik een winkel van Haagen Dasz. We kunnen het niet laten en smullen even later van een heerlijk ijsje. Ja, ja, ik ben weer helemaal de oude hoor!!
Morgenochtend vroeg vertrekken we naar Dali. Om zes uur wake-up call, om half zeven moeten de koffers buiten staan, om kwart voor zeven aan het ontbijt en om half acht in de bus zitten. Sjef is streng!!

Welterusten
Nico en Marleen