Pieterpad 2e etappe Winsum - Groningen - Reisverslag uit Groningen, Nederland van Nico en Marleen Wognum - WaarBenJij.nu Pieterpad 2e etappe Winsum - Groningen - Reisverslag uit Groningen, Nederland van Nico en Marleen Wognum - WaarBenJij.nu

Pieterpad 2e etappe Winsum - Groningen

Door: Nico en Marleen

Blijf op de hoogte en volg Nico en Marleen

06 Augustus 2011 | Nederland, Groningen

Hallo allemaal,

Om kwart over 9 rijden we weg bij Hilco en Gretha. We hebben drinken en heerlijke broodjes meegekregen. Het is een kleine drie kwartier rijden naar Winsum en onderweg tanken we nog even. We parkeren onze auto op het P + R terrein en lopen naar Herberg “De Gouden Karper” waar de 2e etappe begint. Bij de VVV haal ik onze stempels en daarna lopen we een stukje door Winsum in zuidelijke richting. Al spoedig lopen we de bebouwde kom uit. Volgens het boekje moeten we een verharde weg oversteken, over het hek klimmen en via een weiland met bordje “wandelen toegestaan” verder rechtdoor gaan. En inderdaad, even verderop zien we het bewuste bord. Als we kijken in de richting van het weiland zien we schapen en koeien en vooral veel blubber. We twijfelen of we om zullen lopen omdat we Bibi bij ons hebben maar mede Pieterpadders vertellen ons dat je gewoon met de hond door het weiland mag lopen. Gelukkig kan het hek open en hoeven we niet te klimmen. De schapen worden niet warm of koud wanneer we door het weiland baggeren. Zelfs onze Antilliaanse viervoeter gunnen ze geen blik waardig. Aan het eind van dit pad bij Hoeve “Oldenzijl” moeten we een tweede hek door om het laatste deel van de doorsteek te voltooien. Na een paar honderd meter staan we alweer op een verharde weg. Het heeft wel wat, zo’n doorsteek door het weiland! Via kronkelende asfaltwegen lopen we richting Garnwerd. Dit is een vrij lang stuk om te lopen en soms raast er een auto flink voorbij. Net voor het Reitdiep en het dorpje Garnwerd moeten we linksaf slaan maar we lopen rechtdoor de ophaalbrug over en drinken koffie bij Recreatiecentrum Ad Nooren. We genieten van de rust en de boten die langs varen. Na de koffie vervolgen we onze weg over het fietspad naar Groningen. Dit pad loopt tussen de weilanden door en is een oud betonpad. Na vele bochten komen we uiteindelijk uit bij de Wetsingersluis, een schutsluis in het Reitdiep. We steken het water over en volgen verder het betonpad. Bij de asfaltweg slaan we linksaf en na een kleine kilometer zijn we in Oostum. Op een terp staat een prachtig klein kerkje uit de 13e eeuw. Rondom de kerk zien we opvallend veel oude graven. Sommige zijn zelfs nog uit de 18e eeuw. Tja,…en dan gaat het mis. We vergeten op de kaart te kijken en lopen over de Oostumerweg en missen daardoor de "Dode Laan", een vroegere doodweg die vernoemd is naar de begrafenisstoeten die hier overheen liepen om hun doden op het kerkhof van Oostum of Wierum te begraven. We komen uit bij het landhuis “Dageraad” uit 1890, dat deels de vorm heeft van een schip. Hier slaan we linksaf en na een kilometer zitten we weer op de route. Bij Wierumerschouw steken we het Reitdiep weer over en lopen verder richting Wierum. We passeren een oud, op een wierde gelegen kerkhof en zien onze mede Pieterpadders hun lunch verorberen op het kerkhof. Het is maar waar je van houdt! We lopen verder, wederom over een lang stuk weg met aan weerszijden weilanden, koeien, paarden en hier en daar een boerderij. Veel bochten in de weg en uiteindelijk komen we uit bij het Van Starkenborghkanaal. Via de Paddepoelsterweg verlaten we al vrij snel de rustige natuur en komen we uit in de stad Groningen. Onder de N-370 door lopen we de wijk Selwerd binnen. Hier houden we nog een korte stop. Via het Noorderplantsoen, Reitdiepkade en Hoge der A. komen we in de binnenstad van Groningen. We bekijken wat winkeltjes en lopen daarna naar het station. Nico ziet plotseling een Starbucks op het station. De trein naar Winsum gaat over een kwartier. Als we snel zijn dan halen we het nog net. Wat een verrassing is dit!! Binnen horen we dat de vestiging gisteren geopend is.

Moe maar voldaan kijken we uit naar etappe 3.
Totaal hebben we er nu 30 km op zitten van de 464 km die dit pad lang is.

Groetjes
Nico en Marleen

• 09 Augustus 2011 - 06:50

Joke:

oh oh oh, als er toch eens geen Starbucks bestond! :)
    Petje af ook voor Nico die toch maar meegaat.

Dikke kus

• 09 Augustus 2011 - 17:11

Wout En Anneke:

Mooi verslag en een beregoeje prestatie! Wanneer volgt de volgende etappe? Joke: Opwekkend commentaar. Lopen Marleen en Nico zich het sch...... tussen de liezen ga jij een verhaal over koffie beginnen. Wabenjetocheenschat... Allemaal een dikke knuffel.

• 09 Augustus 2011 - 20:04

Ben & Hennie:

Hallo pieterpatters, is dat je leeftijd Nico op je shirt? Veel plezier met het vervolg van het pad. Wij gaan morgen voor 5 dagen naar Parijs. Ik denk dat we dan ook de nodige kilometers lopen, ze hebben daar voldoende Starbucksen om bij te tanken.
    Groetjes
    Ben & Hennie

• 11 Augustus 2011 - 14:41

Karin:

zuidwester op en kaplaarzen aan...nou loop ze hoor....