Het Pieterpad - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Nico en Marleen Wognum - WaarBenJij.nu Het Pieterpad - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Nico en Marleen Wognum - WaarBenJij.nu

Het Pieterpad

Door: Nico en Marleen

Blijf op de hoogte en volg Nico en Marleen

05 Augustus 2011 | Nederland, Amsterdam

Hallo allemaal,

In het voorjaar las ik een artikeltje over het Pieterpad. Enthousiast geraakt ging ik op onderzoek uit op internet en zag dat er ook een Almerepad bestond. Tja.. als je het Pieterpad wilt bewandelen dan moet je als inwoner toch op z’n minst dat pad ook bewandeld hebben. Het Almerepad bestaat uit 12 wandelingen met een totale lengte van 118 km. In maart heb ik de eerste 3 wandelingen gedaan en belandde toen voor 6 weken in het gips. Na het gips ging het wandelen minder goed maar uiteindelijk heb ik toch voor de Nijmeegse 4-Daagse de resterende 9 wandelingen uitgelopen. Ik ben tot de conclusie gekomen dat ik in een hele mooie stad woon.

Ik heb er lang naar uitgekeken maar vanmiddag is het dan zover. Nico en ik vertrekken over een half uurtje naar het hoge noorden om een begin te maken aan het Pieterpad. We hebben nog geen meter gelopen maar het heeft toch al een magische klank “het Pieterpad”! Vandaag lopen we de 1e etappe en morgen de 2e etappe. We overnachten bij Hilco en Gretha dus dat beloofd weer een supergezellig weekend te worden.
Uiteraard zal ik jullie op de hoogte houden van onze belevenissen op het Pieterpad. Het ligt in de bedoeling om om de paar weken een etappe te lopen.

Spannend en jullie horen nog van ons!!

Groetjes
Nico en Marleen

PIETERPAD
Het Pieterpad (LAW 9) is de bekendste lange-afstand-wandelroute van Nederland. De route voert van Pieterburen aan de Groningse Waddenkust naar de Sint Pietersberg bij Maastricht en heeft een lengte van omstreeks 492 kilometer, onderverdeeld in 26 etappes. De route voert door de meest uiteenlopende landschappen, en wordt in kaart bijgehouden door het Nivon.
Het Pieterpad is in het veld gemarkeerd met de internationaal bekende wit-rode merktekens van langeafstandswandelpaden (LAW) en staat in detail beschreven in twee wandelgidsen die worden uitgegeven door het Nivon. Op de Sint Pietersberg sluit het Pieterpad aan op de Europese GR5, die tevens onderdeel is van wandelroute E2. De GR5, die via de Ardennen en de Franse Alpen naar Nice loopt, is een van de populairste internationale wandelpaden voor Nederlandse wandelaars.
Op elke etappe komen vrijwel dagelijks wandelaars van het Pieterpad langs. Het pad bestaat sinds 1983 en is ontworpen door de Tilburgse Toos Goorhuis-Tjalsma en haar Groningse vriendin Bertje Jens. Op 21 april 2006 is er in Vorden, halverwege het Pieterpad, een bronzen plaquette onthuld als eerbetoon aan beide dames. Ook in de boswachterij het Sleenerzand bevindt zich een monument met plaquette ter ere van de ontwerpers van de wandelroute. Het Pieterpad wordt onderhouden door een werkgroep, onder aanvoering van Maarten Goorhuis (zoon van Toos Goorhuis) en fotograaf Wim van der Ende.

PIETERBUREN
Pieterburen is een plaats in het noorden van de provincie Groningen, gelegen in de gemeente De Marne. Op het eerste gezicht is Pieterburen een gewoon Gronings dijkdorp. Het ontwikkelde zich in de 14e eeuw na aanleg van de oude Ommelander Zeedijk. Akkerbouw en visserij waren tot ver in de 20e eeuw de belangrijkste middelen van bestaan. In 1717 werd de oude zeedijk tijdens de Grote Kerstvloed vrijwel geheel weggeslagen. Het water overspoelde heel het land tot de stad Groningen aan toe; duizenden mensen verdronken. Een nieuwe zeedijjk werd 3 kilometer noordelijker aangelegd, waarmee tegelijk de Uiterdijkse Landen werden ingepolderd. In 1811 volgt de Noordpolder en tussen 1940 en 1947 de Linthorst Homanpolder, een werkverschaffingsproject.
De dorpskern bevindt zich rond de St. Petruskerk (1425) met een botanische tuin. Aan het oosteinde van het dorp ligt aan de Pieterbuurster Maar een kleine haven. Hier staan ook nog een fraai zaalkerkje uit 1873, een maalvaardige korenmolen (De Vier Winden uit 1846) en het Bierhuis, een 18e eeuwse hoeve waarin ooit een herberg en een brouwerij waren gevestigd.
Toch is dit géén gewoon dorp. Het leven kreeg hier eind jaren zestig een andere wending, toen de alternatieve leefgemeenschap “Impuls” in het dorp neerstreek. In 1971 opende Lenie ’t Hart haar opvangcentrum voor zeehonden, vestigde het dorp haar naam als wadloopcentrum en begintpunt van het Pieterpad (1980). Pieterburen maakt naam met natuurvriendelijke toerisme. Er is volop horeca en een eigen VVV-kantoor. En dit is voor een Gronings dorp bijzonder.

• 05 Augustus 2011 - 12:49

Joke:

Hoop dat je het droog houd. Heel veel wandelpret op het pad en een gezellig weekend.

• 05 Augustus 2011 - 16:01

Ben & Hennie:

Wel ja, het houdt niet op, nu weer het Pieterpad. Wij hebben ook een deel hiervan gelopen. We zijn tot voorbij Westerbork gekomen. We waren altijd al van plan hem uit te lopen. Niets van gekomen. Als jullie bij Westerbork zijn laat het even weten. Dan lopen we verder met jullie.
    Loopse, Ben & Hennie

• 06 Augustus 2011 - 09:30

Karin:

leuk ,kan je effe de groeten doen aan mijn zeehondje afca graatje.te pieterburen.loop ze.